Monday, September 13, 2010

Jalan singkat ke kubur.

"Dah siap ke belum? Nanti lambat sampai pula. Dah nak hujan ni."

Gua terhegeh-hegeh betulkan kain samping. Alah, raya ni. Mestilah nak segak lebih sikit. "Dah Papa. Tunggu si Boy tu saja. Dia yang lembab," gua seperti biasa kalau hal lembab memang ada mangsa tetap untuk disalahkan.

***

Bangah memandu. Gua di kerusi co-pilot. Papa, Kangah, Kenit dan Boy di belakang. Memang macam sardin, nasib baik naik V6.

Mama tak ikut, masih sibuk memasak kat rumah. Kalau tidak seorang memang kena baring atas bumbung.

Boot belakang tak boleh buka, baru-baru ni ada penyamun cuba umpil, habis rosak lubang kunci. Nak repair macam bukan masa yang sesuai, maklumlah Raya dah dekat masa tu, duit dah habis tanggung benda-benda lain, kata Bangah masa gua sedang sibuk-sibuk nak letak barang-barang di belakang kereta. Memang penuhlah bawah kaki dengan beg, botol air, kasut, suratkhabar, macam-macam lagi. Sabar sajalah...

"Kita nak ikut jalan mana satu ni?" Bangah tanya.

"Mana-mana pun boleh. Biasa kita ikut NKVE. Tapi kalau ikut Guthrie terus sampai, ikut jalan belakang." Papa beri cadangan. "Cuma Guthrie tu kita tak biasa ikut, Papa ingat-ingat lupa jalan dia."

"Saya ingat rasanya Papa," kata Bangah.

"Okaylah kalau kau ingat. Ikut Guthrie lah."

***

"Lu nak ikut Guthrie ke Bangah?" gua tanya nak confirmation.

"Ye lah kot."

"Kita nak masuk ikut mana?"

"Ikut Bukit Jelutong la kot. Ermm.." Bangah macam tak confident pula bunyinya.

"Kenapa tak ikut jalan biasa saja? Senang sikit rasanya. Tapi kalau lu nak ikut Guthrie pun takda hal. Cuma gua tak sure jalan tu. kalau lu on, gua on," gua seperti biasa lagi, tak kisah sangat.

"Hmm.. Gua takda hal kalau nak ikut NKVE, sama je kot. Guthrie dekat sikitlah rasanya, itu saja."

"Okaylah macam tu kita ikut Guthrie. Cepat sikit kita sampai kubur."


Terdiam.


Bangah pandang gua, "Lain macam lu punya ayat tu bro. Gua taknak 'cepat sampai kubur'."

Gua hampir tersedak bila gua flashback ayat gua tadi.

"Wow, that was really awkward," gua separuh tersengih. "Okaylah, kita ikut NKVE. Gua pun taknak 'cepat sangat sampai kubur'."

"Hahaha."

***

Berhati-hatilah semasa memandu di jalan raya, terutamanya di musim perayaan seperti sekarang.
  • Walaupun Ops Sikap tiap-tiap tahun dijalankan sebagai peringatan kepada pengguna-pengguna jalan raya yang rata-ratanya rela disaman daripada sampai lambat ke destinasi.
  • Walaupun pengendali lebuhraya berbelanja besar meningkatkan mutu serta tahap keselamatan lebuhraya masing-masing walaupun ia bersifat sementara.
  • Walaupun anda telah minum empat tin Red Bull yang berpotensi merosakkan hati dan buah pinggang serta sudah tidur 20 jam sebelum memulakan perjalanan.
  • Walaupun memandu dengan mematuhi had laju serta undang-undang di jalan raya walaupun anda tidak tahu undang-undang jalan raya kerana memiliki lesen terbang.
Teori dia masih sama: makin sesak sesuatu tempat itu, makin tinggilah peluang sesuatu kecelakaan akan berlaku. Tak percaya? Cuba tengok protes jalanan, cuba tengok konsert mega. Sekarang, gandakan seratus (dianggarkan lebih 1.4 juta kenderaan sehar menggunakan lebuh raya di musim perayaan).

Lagipun semua orang dah kenyang makan lemang, makan rendang, makan lontong bagai, memanglah kebas satu badan.


Cilakak!

Nota kaki: Gua tak sampai hati nak letak gambar atau video orang kena langgar, sakit woo. Gua tau lah, gua pernah kena langgar.

1 comment:

armouris said...

info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang

 
web count
web count