Friday, May 29, 2009

Health: Virus Influenza A Type H1N1

Tahun 2009 ini kita dikejutkan lagi dengan virus terbaru yang dapat menimbulkan penyakit iaitu Swine Flu atau nama manja tempatannya Selsema Babi.

Virus Selsema Babi adalah kumpulan dari virus influenza yang dapat menyebabkan selsema atau flu pada babi, di mana virus yang menyebabkan wabak selsema pada manusia ini berasal dari jenis virus Influenza A type H1N1. Secara genetik virus ini juga ditemukan sebagai sebahagian dari selsema manusia, atau juga selsema burung.

Justeru, untuk upaya pencegahan penularan selsema babi ini kita dapat melakukan beberapa langkah sederhana, seperti berikut:

1. Jangan berjabat tangan dengan babi yang sedang selsema (selain akan dijangkiti selsema oleh babi, anda juga akan dianggap orang gila).

2. Jangan berciuman dengan babi yang sedang selsema (apatah lagi yang ini, anda tidak mahu dilihat orang sedang berciuman dengan babi bukan?).

3. Cucilah tangan setelah anda bergomol dengan babi di kandang babi.

3. Jangan suka mengucapkan kata 'babi' kepada orang lain (contoh: babi, lu!).

4. Jangan tidur di sebelah babi.

5. Jangan menerima babi sebagai teman anda di facebook kerana dia dapat meng-harvest teman-teman anda di facebook.

6. Jika anda memang memelihara babi, sediakan selalu sapu tangan/tissue untuk babi-babi anda untuk menutup hidung dan mulutnya bila bersin.

7. Hindarilah berenang di kolam renang babi, setidaknya pada ketika ini.

8. Jangan mem-forward email ini kepada babi-babi, dikhuatiri mereka akan tahu sehingga mencari cara lain untuk menularkan penyakit ini.

9. Hindari memakai segala aksessori babi (t-shirt gambar babi, anting-anting babi, rantai berloket babi, key chain babi, patung babi dan lain-lain lagi), babi-babi yang sedang selsema itu mungkin akan beranggapan anda bersimpati dengan mereka, sehingga kemungkinan mereka akan menyerbu anda untuk meminta perlindungan kerana pada ketika ini banyak pihak yang sedang memburu untuk membunuh mereka.

10. Salah satu yang juga penting adalah agar para penternak untuk segera menyedarkan diri dan kembali ke jalan yang benar sebelum tercipta varian baru virus tersebut; Selsema Penternak Babi.

Oleh itu, sentiasalah kita berhati-hati dan tidak terjerumus ke lembah babi yang maha durjana.

Mangsa pertama Selsema Babi


Dem yuh!

No comments:

 
web count
web count