Thursday, September 10, 2009

Berapa banyak Malaysia kita ada? SATU.

Negara Malaysia ni dah merdeka 52 tahun. Baru tahun 2009 ke dia orang nak laung-laungkan SATU MALAYSIA ni? Apa yang SATU? Kalau lu orang nak tahu apa konsep SATU MALAYSIA, lu orang boleh tekan SINI. Tapi gua tak pernah baca pun, bagi gua ini semua doktrin-doktrin dan propaganda yang mengarut. Selagi benda isu perpaduan dan sebagainya ditunjangkan oleh ahli-ahli politik penting diri, gila kuasa, tamak haloba, fasis dan terasa diri dah macam taraf nabi, selagi itulah gua malas nak ambil port.

Kalau ada sesiapa yang nak menjerumuskan diri dalam dunia politik, silakan dengan segala hormatnya. Tak salah. In fact, mungkin satu hari nanti gua terjerumus juga, siapa tahu? Pokok pangkalnya, NIAT. Lagi satu, tolonglah baca buku, cari ilmu sebelum nak jadi ahli politik, atau nak jadi apa pun atas bumi milik Tuhan ni. Orang nak jadi ahli politik, kau pun nak jadi juga. Orang nak jadi angkasawan, kau pun nak juga. Tapi lantaklah kan, lu punya hidup. Janji lu tak kacau gua.

Masalah yang gua jadi nak memberontak sekarang ni, atau orang lain pun sama gua rasa, sebab terasa seperti 'dikacau'. Lu orang faham tak perasaan gua? Lu orang pernah kena kacau dengan hantu tak, dengan benda-benda ghaib ni? Haa, macam tu lah lebih kurang. Hantu tu antara nampak dengan tak nampak, tapi lu rasa rimas, rasa resah, nak pergi berak tengah-tengah malam pun takut sebab nanti ada benda bertenggek kat atas siling jamban tu. Jadi apa lu buat? Lu panggil orang-orang kampung buat tahlil, majlis doa selamat ke atau majlis halau hantu, tak kisah lah. Jadi beramai-ramai orang tolong support lu halau hantu yang mengacau hidup lu ni.

Jadi kalau gua nak halau 'hantu-hantu' yang menyusahkan hidup rakyat SATU MALAYSIA ni, macam mana? Kena buat majlis halau 'hantu-hantu' juga ke? Nak kurung 'hantu-hantu' ni dalam penjara? Atau kena pindah negara lain? Atau lagi best, halau saja 'hantu-hantu' ni suruh dia orang balik kampung duduk diam-diam?

Ahh gua malas nak fikir benda ni lagi sekarang. Dah ramai sangat orang dok berdebat hal SATU MALAYSIA lah parti politik lah masuk neraka lah skandal seks lah apa lagi gua pun geli nak layan. Biar orang lain cerita politik-politik sampah ni, gua nak hidup cara gua. Jangan kacau!

Anyway, you guys should watch these clips. Actually it's a series of short stories by PROTON, in conjunction with Malaysia's 52nd Year of Independence. At least there's something good to watch. Click on the link below.



I personally like the 'kuih-muih' part. Ha ha ha ROFL!


Dem yuh!

No comments:

 
web count
web count