Monday, June 8, 2009

Separa bodoh?

Hari ni gua kena tolong Joe (admin officer kompani gua) bayar bil P1 Wimax di PJ. Line internet dah kena potong nak buat kerja pun tak boleh so kena pantas. Oke. Jadi Joe pun datang ambil gua di rumah, kitaorang pun zasss pergi cari tempat tu.

Sampai dekat area Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) gua pun call talian hotline 1-300-800-888. Seperti biasa "tekan satu untuk..." lepas tu "tekan satu untuk..." lepas tu "tekan satu untuk..." selama beberapa kali. Memang best. Gua decide untuk pilih "to speak to our customer service relation officer please press zero" sebab senang lagi nak bercakap dengan manusia daripada ikut arahan komputer. Nak order McDonalds pun kena layan arahan lembab macam tu, nak bayar bil pun nak kena layan benda sama. Manusia dah semakin pemalas semua suruh mesin atau robot buat. Baguslah nanti masa depan robot pulak suruh luorang buat kerja untuk iarobot (gua tak boleh pakai 'diaorang' pasal robot bukan orang dan 'dia' hanya untuk manusia)

Connected.

Gua pun borak dengan mamat CR officer tu. Gua cakap gua nak tahu mana nak bayar bil ni sebab dah kena potong so kena bayar immediately at their service centre to re-activate the line on the spot. Tapi entah kenapa dia tanya gua punya nombor akaun. Gua pun bagi. Lepas tu dia tanya pulak nama gua, gua cakaplah gua tukang bayar saja tapi akaun bawah nama bos gua (sambil gua mention nama bos gua). Lepas tu dia tanya pulak nombor telefon ofis. Aik? Apa benda lu ni mamat? Gua nak tanya direction nak pergi service centre lu ni yang lu nak tau semua apahal? Dengan nada agak menyirap gua cakap "What is the relevance of your question? I'm asking for the direction to your nearest service centre and why do I have to provide you all the details???" (nampak tak ada tiga tanda soal maksudnya gua agak panas pulak dengan mamat tu). Dia pun terus explain tanpa berlengah-lengah lagi. Haa senang kerja lu. Takpelah mungkin dia baru first time kerja, excited lah tu.

Gua pun terus merempit dengan Joe naik motor MZ Moskito yang dia baru beli secondhand daripada Zadin (Zadin ialah IT Manager kompani gua. Motor Joe kena curi depan ofis kitaorang few months back. Trajis. Memang gentle betul penyangak-penyangak sekarang. Siap angkut motor tu naik lori. Class.).

Service centre di Jalan Templer sana. Pusing-pusing cari.

Jumpa.

Parking.

Masuk pintu.

Wahh memang classlah ofis dia. Sejuk. Menarik.

Kecuali satu yang paling penting.

Internet connection kau memang macam sial.

Sebenarnya dah tiga kali kompani gua complain pasal P1 connection yang entah apa-apa. Masuk hari ni dah empat kali Jebat!

Nombor 1028.

Kitaorang pergi Kaunter 3.

Duduk.

Nak bayar bil tapi gua sambung complain lagi. Mestilah menyirap, bil tak bayar lu potong, suruh bayar cepat-cepat menyusahkan gua nak kena merempit sampai PJ sana tu. Tapi servis lu (your main service! You are an internet service provider with literally bad connection!) menyakitkan hati gua, apatah lagi bos yang keluar duit nak bayar. Gua terus complain dekat mamat tukang jaga kaunter (gua namakan dia TJK) tu. Bertambah gua menyirap, lu tau apa dia cakap?

TJK: Kalau encik ada masalah internet connection, encik kena call Careline Service (or what the fuck ever name is) dan report. Diorang akan datang ofis dan cuba settlekan masalah tu.

Joe: Saya dah report tiga kali ni. Sama juga.

TJK: Oke nanti encik call lagi sekali bagitau dekat diaorang.

Gua: Letih lah nak call banyak kali. Apa kata En. TJK tolong kami reportkan ke bahagian technical support, since we're already complaining here?

TJK: Owh, kita lain department lah bang (bila pulak lu kahwin dengan adik gua?!).

Gua: Hah?? Lain department? So apa masalah dia? Tak boleh ke attach je complain kitaorang dalam your remarks since we're already here? Can't you help us to talk to your OTHER DEPARTMENT to help us sort this problem?

TJK: Errkk... Kita tak handle bahagian tu la bang (wei gua tak hingin lah lu jadi adik ipar gua!), itu bukan kerja kita.

Gua: Boleh tahan jugak leceh nak settlekan benda yang simple macam ni ye?? (nada sarkastik tahap menyirap)

TJK: Errkk... (sambil bangun buat buat busy cari receipt book lah apa lancau lagi lah. Memang bangang.)

Gua malas nak meneruskan cerita complain gua. Masa promote dulu punyalah berbuih-buih mulut lu cerita koyak. Terpantaslah, terhebatlah, ter-apa lagi lah. Abah kau pisang. Gua memang dah planned nak terminate saja, bagus lagi pakai Jaring 1515. Tapi seperti biasa kontrak mestilah nak 24-bulan. Nak untung cepat. Lepas tu taknak upgrade services, infrastructure untuk menghebatkan lagi servis lu.

The fucking point here is, you are in ONE COMPANY and IF a customer makes a fucking REASONABLE request, why don't you please fucking help?

I repeat, REASONABLE.

And mind you, it's not that hard to do. Your company is not as big as Petronas or Trump Organisation.


Memang separa bodoh.


Dem yuh!

No comments:

 
web count
web count